2017-12-06

З 15 по 17 листопада 2017 р. Фонд Східна Європа, ChildFund Deutschland та партнер проекту у Краматорську, Вільна Хата, організували візит соціальних підприємців з Берліну (Німеччина) до Краматорська та Добропілля.
Мета робочої поїздки – зустрічі з зацікавленими сторонами, дискусії з представниками місцевого бізнесу, громадськості, влади й донорськими організаціями та представлення кращого німецького досвіду впровадження соціального підприємництва для вирішення важливих для суспільства проблем в рамках тематичних семінарів та майстер-класів та налагодження німецько-українських контактів у сфері соціального підприємництва.

У перший день візиту відбулася зустріч з бізнесом області, зокрема з представниками Торгово-промислової палати Донецької області та Клубу підприємців Краматорська. Німецькі експерти представили кращі практики соціального підприємництва та досвід, а також ідеї, які можна впроваджувати в Україні з метою покращення життя вразливих категорій населення, створення нових робочих місць та покращення соціально-економічної ситуації на територіях, які постраждали внаслідок конфліктів на сході країни.

Окрім того, на базі Kramatorsk Innovation Platform з соціального підприємництва пройшла презентація для активних громадян, ЗМІ та всіх, хто цікавиться темою впровадження соціального підприємництва в Україні. Німецькі експерти розповіли про свої бізнеси, зокрема, про кейс Querstadtein.  Querstadtein – це невелике соціальне підприємство, яке пропонує екскурсії Берліном. Особливістю цих екскурсій є те, що їх проводять колишні безхатченки та сирійські біженці. Такі екскурсії відвідали вже понад 25 тисяч людей. Лише за цей рік їх було проведено близько 600. Під час екскурсій у відвідувачів є можливість побачити «інший» Берлін через історії колишніх безхатченків та біженців.  А все почалося з волонтерського проекту, який з часом набув великої громадської підтримки та перетворився організацію, що покриває свої витрати:  наразі 1/3 коштів покривається через гранти, і 2/3 є власними надходженнями, які надходять від продажу екскурсій. Querstadtein є хорошим прикладом того, як громадська організація може генерувати прибуток на свою діяльність.

Інше соціальне підприємство, яке було представлене – це Quartiermeister. Дане підприємство зареєстроване як комерційна структура та діє за всіма законами бізнесу. Особливістю цього підприємства є те, що генеруючи прибуток від продажу популярного у Німеччині продукту – пива, компанія не лише покриває свої витрати, але і формує бюджет на підтримку громадських проектів. Мешканці громади вирішують, який саме проект буде профінансовано, через он-лайн голосування. Також вони можуть і самі подавати ідеї власних проектів та рекомендувати проекти зі свого району. Підприємство має на меті показати, що бізнес, який працює на основі принципів екологічності, економності, соціальної відповідальності та стійкості, можливий, та намагається підвищити обізнаність громадян щодо розумного споживання.

У другий день візиту, 16 листопада, німецькі експерти познайомилися з працівниками столярного цеху «Мирт» у Краматорську, який працює як соціальне підприємство, підтримуючи громадські ініціативи. Також вони провели зустріч у Донецькій агенції місцевого розвитку з представниками громадськості, влади та бізнесу. Тут акцент презентацій німецьких експертів був зроблений на особливостях відкриття бізнесу задля підтримки людей, які опинилися в складних життєвих умовах та були вимушені покинути рідну країну, оскільки саме цей досвід може бути корисний на східній Україні. Експерти розповіли про свій досвід роботи з цільовою групою, зазначивши, що у минулому вже фінансували проекти, націлені на допомогу біженцям, аби включити цих нових людей у суспільство. Так, Querstadtein запровадив додатковий напрямок міських турів, де екскурсоводами є біженці з інших країн, зокрема, з Сирії. А Давід Грідельбах з Quartiermeister розповів, що значна частина проектів, які підтримує його соціальне підприємство направлені також на інтеграцію біженців. Представники влади, натомість розповіли про проект «Український донецький куркуль» від Донецької обласної державної адміністрації, який спрямований на підтримку малого та середнього бізнесу в регіоні. Представник Kramatorsk Innovation Platform – Микола Дорохов розповів про проект, спрямований на підтримку соціального підприємництва у Донецькій області.

Окрім Краматорська, команда проекту відвідала Добропілля, де у приміщенні міської ради зустрілася представниками бізнесу громадських організацій та місцевої влади. Представники ChildFund Deutschland та Фонду Східна Європа представили завдання та діяльність у рамках проекту «Соціальне підприємництво як інноваційний механізм вирішення питань суспільного розвитку», а Давід Грідельбах з Quartiermeister та Ізабель Гертл з Querstadtein представили свої соціальні підприємництва та моделі, за якими вони працюють. Німецькі експерти розповіли про власні практики і досвід соціального підприємництва. Місцеві підприємці взяли активну участь в обговоренні можливості створення соціальних підприємств у місті.

Окрім того, у Добропіллі, у центрі молоді «ДОБРО» пройшов навчальний семінар, який включав  креш-тест ідей для соціального бізнесу, презентацію німецького досвіду та можливості його реплікації в Україні. Детальний аналіз створення та подальшого функціонування соціального підприємства завершився цікавою роботою присутніх над конкретними проблемами міста Добропілля, які могли б вирішуватися за допомогою соціального підприємництва.
Опис німецьких соціальних підприємств, які взяли участь у навчальній програмі на сході України:
 
Querstadtein – це невелике соціальне підприємство, яке пропонує екскурсії Берліном. Особливістю цих екскурсій є те, що їх проводить колишні безхатченки та сирійські біженці. Такі екскурсії відвідали вже понад 25 тисяч людей. Під час екскурсій у відвідувачів є можливість побачити «інший» Берлін через історії колишніх безхатченків та біженців. Екскурсоводи діляться своїм власним баченням міста та розповідають про складнощі та виклики, з якими їм щодня доводилося зіштовхуватися. Ізабель Хартл приєдналася до команди Querstadtein у якості менеджера проектів у 2015 році з метою  залучення сирійських біженців у числа екскурсоводів та, відповідно, створення нових екскурсійних турів. Вона відповідальна за розвиток бізнесу та залучення нових клієнтів. Будучи урбаністичним антропологом, її метою є розробка нових ідей та тем для міських турів та створення платформи для тих груп, які не достатньо представлені у міському просторі.

Quartiermeister – це берлінський бренд пива, який ставить перед собою завдання підтримки громади через розвиток бізнесу. Прибуток, який отримується від продажу пива, іде на покриття затрат підприємства та на фінансування проектів місцевої громади. Quartiermeister – це одночасно і соціальне підприємство і асоціація. Асоціація – відповідальна за розподіл фінансів та керує бізнес-операціями. Мешканці громади вирішують, який саме проект буде профінансовано, через он-лайн голосування. Також вони можуть і самі подавати ідеї власних проектів та рекомендувати проекти зі свого району. Підприємство має на меті показати, що бізнес, який працює на основі принципів екологічності, економності, соціальної відповідальності та стійкості, можливий, та намагається підвищити обізнаність громадян щодо розумного споживання.

Довідково: Заходи проходять в рамках проекту «Соціальне підприємництво як інноваційний механізм вирішення питань суспільного розвитку», що реалізується Фондом Східна Європа та громадською організацією ChildFund Deutschland e.V у 2016-2019 та є одним з компонентів комплексної програми «Сприяння розвитку міжсекторного партнерства в цілях захисту інтересів дітей: долучення ВПО до активних учасників процесу», яку виконує німецька Громадська організація ChildFund Deutschland e.V.  Фінансова підтримка проекту надається Федеральним міністерством економічного співробітництва та розвитку Німеччини.
Мета проекту, який реалізує ФСЄ  – створити підґрунтя для розвитку соціального підприємництва у східних областях України задля покращення соціальної та Добропілляекономічної ситуації вразливих груп населення, об’єднуючи зусилля бізнесу, влади та місцевої громади.